Onze Blik op werelds onderwijs
Het is onze opdracht om de kinderen voor te bereiden op de toekomst. In een wereld die meer verandert dan ooit tevoren, verbinden we ons niet aan één onderwijsconcept, maar gaan we voor het beste onderwijs. Wij gaan voor goed onderwijs, want goed onderwijs is geen toeval. Wij hebben onderzoek gedaan naar ‘wat werkt’. Met het belangrijkste voor ogen: goed kwalitatief onderwijs en opvang voor de kinderen.
IKC Weidse Blik wil kinderen klaarstomen voor een toekomst waarin zij zoveel mogelijk op eigen benen kunnen staan en we ze met een weidse blik, de wereld in kunnen sturen. Wij gunnen ze een goed gevulde rugzak, met betekenisvolle ervaringen en relevante kennis en vaardigheden, om in die wereld op pad te gaan. Vanuit onze missie en visie werken wij dagelijks aaneen brede ontwikkeling van kinderen. We helpen ze wijzer te worden op heel veel vlakken.
Pijlers
Op IKC Weidse Blik leren we elke dag van en met elkaar.
Op IKC De Weidse Blik leren we elke dag van en met elkaar. Dit geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor het team. Samen zie je meer, leer je meer en kan je meer dan in je eentje.
Kinderen leren namelijk overal en van iedereen. Hier spelen we op in door kinderen veel samen te laten werken en leren. Zo zijn coöperatieve werkvormen een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. Ook zetten we in op een goede pedagogische relatie tussen leerkracht en kind, want de leerkracht doet ertoe in het leren van onze kinderen.
De leerkrachten werken elke dag samen aan de verbetering van het onderwijs. Samen ontwerpen zij het onderwijs en werken hierbij optimaal samen om gebruik te maken van elkaars kennis en vaardigheden. Wij zijn als IKC altijd in beweging en willen elke dag een beetje beter worden.
De basis op orde. Zowel vakinhoudelijk als sociaal.
De basis op orde. Zowel vakinhoudelijk als sociaal. We bieden kwalitatief goed onderwijs met veel aandacht voor taal, rekenen, spelling en lezen. Voor ons de basis van goed onderwijs van waaruit we meer kunnen leren. Ook zijn deze basisvaardigheden een anker voor het goed kunnen functioneren in de maatschappij. We werken continu aan het nog beter afstemmen van ons aanbod op de behoefte van de kinderen in deze tijd, op deze plek en in dit dorp.
Kinderen leren pas als zij zich veilig voelen. Samen zorgen we voor een veilige, betrokken en geborgen sfeer waar we uitgaan van structuur en rust. Dit zorgt voor een basis waarin een kind kan groeien. Een sfeer waarin iedereen kan spelen, leren en werken. Wij zorgen voor een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning gedurende de dag. Kinderen krijgen een stevige en veilige basis mee om hun plek in de wereld in te gaan nemen, als persoon en als burger.
Onze kinderen leven in een andere wereld dan de wereld waarin wij opgroeiden.
Onze kinderen leven in een andere wereld dan de wereld waarin wij opgroeiden. Een wereld die verlangt dat ze onderzoekend en nieuwsgierig blijven, in oplossingen kunnen denken, pro-actief zijn, een stevige basis in basisvaardigheden hebben, creatief en kritisch kunnen denken en doen, samen kunnen werken, kunnen communiceren en emotioneel veerkrachtig zijn.
En in die wereld zullen onze kinderen hun plek moeten vinden. We willen kinderen kennis laten maken met de wereld die groter is dan Reeve, Kampen en Nederland. Dit doen we in een uitdagende leeromgeving, vanuit een betekenisvolle context en in rijke thema’s. De wereldtaal Engels bieden we aan in alle groepen. Wij bieden ze een goed gevulde rugzak, met betekenisvolle ervaringen en relevante kennis en vaardigheden, om in die wereld op pad te gaan.
Deze pijlers blijven we jaarlijks ontwikkelen en verstevigen.
In het eerste jaar zetten we vooral in op: het gebruik van coöperatieve werkvormen, creëren van een
rijke leeromgeving, werken vanuit thema’s in samenhang en een veilig pedagogisch klimaat.